ISEF - Päiväkirja 2017

Max Mecklin ja Joel Jäkkö

Intel ISEF on maailman suurin lukioikäisten ja jossain määrin nuorempienkin koululaisten vuosittainen tiedetapahtuma. Suomesta sinne on osallistunut kahdesta  kolmeen työtä vuodesta 2012 alkaen. Osallistujat valitaan Tutki-kokeile-kehitä-kilpailun perusteella. Meillä ollaan vähän sitä mieltä, että tämä on TuKoKen pääpalkinto. Palkitun työn nimi oli Encryption in everyday life ja se käsitteli salausta päivittäisessä elämässä.

12.05. Perjantai - pitkä matkapäivä

Perjantaina matkamme alkoi Espoosta klo 5.05 taxilla kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Siellä tapasimme matkaseurueemme, johon kuuluivat Eemil Rintala, Aukusti Parikka, Iikka Hauhio, Lassi Kaimio, Jasmin Välimäki, Ville Tilvis ja Tuula Pihlajamaa. Kello 5.45. Check-in:n suoritettuamme suuntasimme turvatarkastuksen läpi suoraan aamupalalle porttimme lähistölle. Ensimmäinen lentomme British Airlinesilla lähti klo 7.45 Suomen aikaa ja saavuimme Heathrown lentokentälle Lontooseen aamu yhdeksän paikallista aikaa eli lennon kesto oli noin 3 tuntia ja 15 minuuttia. Heathrowssa kävimme toisella aamiaisella, jonka jälkeen matkasimme suoraan seuraavalle portille. Toinen lentomme Heathrowsta lähti kello 12.15 ja saapui noin kello 15:40 paikallista aikaa  Los Angelesiin . Tämä kyseinen American Airlinesin lento kesti arviolta 11 tuntia ja 25 minuuttia. Lennolla oli mainio elokuvavalikoima ja muillakin tavoin  hieno viihdytys järjestelmä, joka sisälsi mm. lentokoneen istumapaikkojen välisen viestittelyohjelmiston. Lennon jälkeisen byrokratian hoidettuamme Los Angelesissa suuntasimme taksilla kohti hotellia.

13.05. Lauantai - turistipäivä

Lauantain aloitimme tyyriillä aamiasbuffetilla, jonka jälkeen matkasimme kukin omiin kiinnostuksen kohteisiimme. Meidän kohdallamme tämä kohde oli paikallinen “Best Buy” -kauppa. Seikkailimme paikan päälle julkisen liikenteen voimin ja ostimme sieltä toivottavasti kaikki teknologiset tarpeemme matkamme ajaksi.

14.05. Sunnuntai - pystytyspäivä

Sunnuntain aloitimme hieman hintatasoltaan matalammalla aamiaisella pienen matkan päässä hotellistamme. Aamiaisen jälkeen pakkasimme tarvittavat tavarat ja suuntasimme kohti Los Angelesin messukeskusta. Messukeskuksessa pystytimme posterimme ja esittelimme pisteemme tarkastajalla, joka varmisti, että kaikki oli hyvin ja kielletty sisältö oli poissa. Messukeskuksesta ostimme itsellemme erilaisia Intel ISEF 2017 matkamuistoja paidoista aina muistitikkuihin asti. Matkalla messukeskuksesta hotellille seurasimme hetken hotellin vieressä meneillään olevaa Mercedes Benz -mainoksen kuvausta.  Illalla ohjelmassa oli pinssien vaihtoa muiden osallistujien kanssa. Tapahtumapaikkana oli hulppealle hotellille, jossa tämä pinssien vaihto tapahtui. Yhteen saliin oli mahdutettu noin 1800-2000 ISEFiin osallistuvaa nuorta. Yksi näistä osallistujista oli kalifornialainen 10-vuotias poika, joka oli jo seitsemännellä luokalla, sillä hän oli ohittanut 3. ja 5. luokan. Salissa oli monipuolinen ruokatarjoilu ja paljon erilaisia pinssejäkin tuli mukaan.

15.05. Maanantai - avajaispäivä

Maanantaina lähdimme koko päiväksi messukeskukseen, jossa kuuntelimme luentoja ja valmistelimme esittelypuheitamme. Kävimme myös Intel Quadissa, jossa Intelin edustajat esittelivät uutta teknologiaa kuten Arduino laitteita, Oculus Rift ja Hololens -laseja. Päivän päätteeksi kävimme hulppeissa Intel ISEF:n avajaisissa, joissa esiintyi mm. tanssiryhmä vilkkuvine pukuineen ja pieniä puheita pitäneitä tärkeitä henkilöitä, esimerkiksi INTELin varapääjohtaja. Avajaisten lopuksi ryhmästä Max, Iikka (Maunula) ja Eemil (Jyväskylä) veivät loisteliaan Suomi -posterin lavalle Joelin, Lassin (Maunula) ja Aukustin (Jyväskylä) nauhoittaman tervehdysvideon saattamana.

(Posteri näkyvissä TuKoKe:n Facebook sivulla)

16.05. Tiistai - paneelikeskustelupäivä

Tiistaina ohjelmassa oli paneelikeskusteluja.  Ensimmäisessä keskustelivat ISEF:ssä kilpailleet ja menestyneet henkilöt, jotka olivat perustaneet startup yrityksiä. Toisessa paneelissa (excellence in science and technology) keskusteli tieteilijöitä, esimerkiksi kaksi nobelistia. Tiistai-iltapäivällä jätimme projektimme tietokoneineen halliin tuomareitten tutkailtavaksi. Itse menimme illaksi eräänlaisiin tanssibileisiin, joissa oli tarjolla myös runsaasti ruokaa.

17.05. Keskiviikko - haastattelupäivä

Keskiviikkona oli koko tapahtuman suurin päivä: Olimme hallissa aamusta asti esittelemässä töitämme tuomareille. Haastattelu on ratkaiseva, tuomarit eivät edes näe varsinaisia töitä vaan tuomaroivat posterin ja haastattelujen perusteella. Meitä tuli haastattelemaan kahdeksan tuomaria ja kolmen erikoispalkintotuomarin rykelmä. Sen lisäksi yksi tuomari tuli varta vasten haastattelemaan meitä viimeisen tunnin aikana, jolloin he saivat vapaasti liikuskella ja haastatella keitä haluavat. Työmme käsitteli salausta ja NSA:n ryhmän käyminen standilla toi oman mausteensa päivään. Pitkän ja rankan päivän jälkeen suuntasimme kohti Hollywoodia ja sen Universal Studios -huvipuistoa. Huvipuisto oli varattu vain ISEF:iin osallistuville viideksi tunniksi. Universal Studioilla oli teema-alueita, joista yhdessä oli Simpsons teemaisia ravintoloita ja laitteita. Kävimme myös Harry Potter -alueella.

18.05. Torstai - yleisöpäivä ja erikoispalkinnot

Torstaina vuorossa oli yleisöpäivä eli halli avattiin ulkopuolisille. Töitämme kävi katsomassa noin 3000-4000 lasta lähialueen kouluista. Päivällä meitä kävi haastattelemassa Tekniikan maailma -lehden toimittaja. Illalla oli erikoispalkintojen jako. Saimme Qatar Foundationilta $1000. (https://student.societyforscience.org/qatar-foundation-research-development-0) Palkinnon perusteena oli  “Unlocking human potential” (tai jotain sinne päin).

19.05. Perjantai - palkintoseremoniat

Perjantaina kävimme palkintojen jaossa. Suomalaisista kukaan ei tällä kertaa voittanut mitään, mikä ei ollut varsinainen yllätys, kisan taso on todella korkea. Palkintojen jaon jälkeen kävimme hakemassa erikoispalkintomme Hotel Westinistä. Sitten lähdimme hotellin kautta lentokentälle. Lentomme lähti noin 17:50.

20.05. Lauantai - kotimatka

Lauantaina saavuimme Heathrow:n lentokentälle Lontooseen noin kello 12 ja lento kohti Suomea lähti kello 18:05. Olimme Suomessa noin klo 23. Seuraavana päivänä pääsimme matkaamaan kohti Päivölää.